google-penguin

Al zoekend over informatie over linkbuilding en SEO teksten bent u ongetwijfeld de naam ”penguin” tegen gekomen. Door Google ontwikkeld om websites op te sporen die proberen zoekmachines om de tuin te leiden. Maar wat is nu deze penguin precies? En waarom moet u rekening houden met deze opsporingsmachine?

Volgens wikipedia is Google Penguin een aanvulling op het algemene algoritme van Google dat sinds 2013 “Google Hummingbird” genoemd wordt. Google Penguin beoordeelt de kwaliteit van links tussen websites en heeft als doel misbruik tegen te gaan. Zo kan deze robot snel vaststellen wie gebruik maakt van betaalde of gesponsorde links, en zelfs welke links automatisch zijn verkregen en welke handmatig zijn geplaatst.

Even een stapje terug

Voor de introductie van deze vernieuwde Hummingbird was er al Panda. Google Panda richte zich met name op dubbele content, of slechte teksten die alleen geschreven waren als landingspagina om bezoekers te lokken. Eenmaal aangekomen op zo’n landingspagina werd je snel geconfronteerd met links naar andere pagina’s waar men de bezoeker eigenlijk wilde hebben.

Panda herkende deze pagina’s waardoor deze pagina’s niet meer werden vertoond in zoekresultaten, zodat bezoekers rechtstreeks naar de best aangeboden website kon gaan, aansluitend op de zoekopdracht.

Focus op goede content

In 2012 ontstond een nieuw algoritme met de introductie van Penguin. Deze weerde niet alleen de overbodige pagina’s uit de zoekresultaten, maar deze plaatste websites die veel pagina’s hadden met slechte content zelfs een aantal plaatsen terug in de zoekresultaten. Door veel pagina’s met slechte content te gebruiken werd minder waarde aan de gehele website toegekend, en dat resulteerde in positiedaling voor de algehele website.

Google Penguin richt zich met name tegen websites die gebruik maken van black-hat strategieën. Alleen websites die links van autoritaire pagina’s hebben werden hoger in de resultaten getoond. Daardoor werden links van zogenaamde directory links, startpagina’s en dochters daarvan, minder interessant voor linkbuilders.

Hummingbird

Toch is de impact van Hummingbird niet verdwenen. Sterker nog: deze is nog steeds verantwoordelijk voor alle getoonde zoekresultaten bij Google. Hummingbird legt een logisch verband tussen de zoekopdracht van de gebruiker en de resultaten. Bijvoorbeeld: woont u in Alkmaar en zoekt u een apotheek, dan snapt Hummingbird dat u een apotheek in Alkmaar zoekt. In dit logische geval snapt Google dat u binnen een bepaalde afstand zoekt.

Hummingbird is ook in staat om begrijpend te lezen. Vroeger waren teksten voor zoekmachines onbegrijpelijke taal. Wanneer je een zoekwoord maar vaak genoeg op je pagina vermelde werd deze getoond in de zoekresultaten, ongeacht waar de tekst verder over ging. Maar dit is al lang verleden tijd.

Er wordt naast begrijpend lezen, dus goede content verplicht, ook gekeken naar wat de bezoeker van de tekst vindt. klikt deze snel weg dan zal Google snappen dat de aangeboden tekst niet voldoet aan de zoekopdracht. Als dat vaak gebeurt zal Google deze pagina dan ook lager in de resultaten tonen. Zorg daarom altijd dat geschreven teksten voldoende inhoud bevatten zodat bezoekers geboeid blijven.

De beste zoekresultaten worden getoond

Google wil echt alleen de beste resultaten tonen. Dat is natuurlijk een nobel streven. Maar om dat te kunnen doen zal ze niet alleen woorden moeten herkennen, maar zal ze ook moeten weten waar een tekst over gaat. Volgens Google zelf is de zoekmachine zelflerend, en zal ze steeds beter leren begrijpen wat er bedoeld wordt. Zo kan een betere afweging worden gemaakt welke website hoger moet komen, maar ook welke lager in zoekresultaten getoond moet worden omdat blijkbaar desbetreffende pagina niet goed aansluit bij bedoelde zoekopdrachten van bezoekers.

Daar liggen natuurlijk de kansen voor elke SEO tekstschrijver. Schrijf een zo duidelijk mogelijke tekst die bezoekers lezen en begrijpen, dan zal volgens de wet van Google deze pagina ook worden getoond in de zoekresultaten.

Even als voorbeeld: Elke dag komen er minimaal 15% nieuwe zoekopdrachten bij. Dus zoekopdrachten die nog niet eerder zijn ingevoerd. Hoe wordt dan gekozen welke pagina als eerste getoond wordt? Juist, door het begrijpend leesvermogen van de zoekmachine. Deze begrijpt wat u zoekt, en biedt daar de beste resultaten voor aan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *